18 listopada 2019

Są sytuacje w życiu prywatnym, jak i zawodowym, kiedy trzeba powiedzieć nie. Jest to bardzo trudne, gdyż presja wywarta na nas, czy wrażliwość na krytykę powoduje, że wolimy stać z boku i nie komplikować sytuacji. Niezbędną cechą, która ułatwia nam wtedy wyjście obronną ręką, jest asertywność. Dlatego warto ćwiczyć swoją asertywność – najpopularniejsze są takie techniki asertywności jak technika zdartej płyty, dociekliwe pytania, zachowanie stoickiego spokoju, asertywne uznanie błędu, czy odroczenie asertywne. Teraz skupimy się na tych dwóch.

Asertywne uznanie błędu

Jedną z technik asertywności jest uznanie błędu. Oznacza ono przyznanie się do błędu, który właśnie popełniliśmy. Jednocześnie pamiętamy o tym, żeby nie dać się obrażać innej osobie. Ważne, żeby zrozumieć swój błąd, ale nie obciążać siebie winą zbyt mocno, żeby brzemię winy nie przeszkodziło nam w przejściu do porządku dziennego. Inną ważną techniką asertywności jest odroczenie asertywne.

Odroczenie asertywne

Ta technika może być stosowana w przypadku braku skuteczności przy przyznaniu się do błędu. Jest to technika stosowana w sytuacjach, gdy nie możemy znaleźć kompromisu z osobą, z którą jesteśmy w konflikcie i poświęcamy rozmowie zbyt duże emocje. To może wpływać znacząco na nasze samopoczucie, więc warto ograniczyć stres, aby zebrać siły i wrócić do rozmowy w innym terminie. Jest to doskonała technika dla tych, którym ciężko jest wykorzystać technikę stoickiego spokoju i łagodnego odpierania argumentów albo męczy nas technik zdartej płyty polegająca na przytaczaniu tych samych argumentów.

Show Full Content

Komentarze

Dodaj komentarz

Close

Następny wpis

Close

Ogarnąć chaos, czyli jak dbać o organizację czasu

1 listopada 2018
Close