24 maja 2022

Są sytuacje w życiu prywatnym, jak i zawodowym, kiedy trzeba powiedzieć nie. Jest to bardzo trudne, gdyż presja wywarta na nas, czy wrażliwość na krytykę powoduje, że wolimy stać z boku i nie komplikować sytuacji. Niezbędną cechą, która ułatwia nam wtedy wyjście obronną ręką, jest asertywność. Dlatego warto ćwiczyć swoją asertywność – najpopularniejsze są takie techniki asertywności jak technika zdartej płyty, dociekliwe pytania, zachowanie stoickiego spokoju, asertywne uznanie błędu, czy odroczenie asertywne. Teraz skupimy się na tych dwóch.

Asertywne uznanie błędu

Jedną z technik asertywności jest uznanie błędu. Oznacza ono przyznanie się do błędu, który właśnie popełniliśmy. Jednocześnie pamiętamy o tym, żeby nie dać się obrażać innej osobie. Ważne, żeby zrozumieć swój błąd, ale nie obciążać siebie winą zbyt mocno, żeby brzemię winy nie przeszkodziło nam w przejściu do porządku dziennego. Inną ważną techniką asertywności jest odroczenie asertywne.

Odroczenie asertywne

Ta technika może być stosowana w przypadku braku skuteczności przy przyznaniu się do błędu. Jest to technika stosowana w sytuacjach, gdy nie możemy znaleźć kompromisu z osobą, z którą jesteśmy w konflikcie i poświęcamy rozmowie zbyt duże emocje. To może wpływać znacząco na nasze samopoczucie, więc warto ograniczyć stres, aby zebrać siły i wrócić do rozmowy w innym terminie. Jest to doskonała technika dla tych, którym ciężko jest wykorzystać technikę stoickiego spokoju i łagodnego odpierania argumentów albo męczy nas technik zdartej płyty polegająca na przytaczaniu tych samych argumentów.

Show Full Content

Komentarze

Dodaj komentarz

Close

Następny wpis

Close

Zabawki Psi Patrol, czyli jak wywołać uśmiech na twarzy dziecka!

17 maja 2019
Close