Najczęściej stosowanym elementem resorującym w autach są sprężyny śrubowe, oczywiście jeśli mowa o samochodach osobowych, gdyż w ciężarówkach najlepiej sprawują się resory. Sprężyny zawieszenia zyskały tek dużą popularność ze względu na swoje liczne zalety. Zajmiemy się ich omówieniem, uwzględniając również pewne zagrożenia dla stanu technicznego sprężyn.
Zalety sprężyn zawieszenia
Niepodważalną zaletą sprężyn montowanych w zawieszeniu jest ich kompaktowa i prosta budowa. Sprężyna zawieszenia zbudowana jest tylko z jednego elementu – drutu zwijanego na gorąco, o określonych właściwościach i wymiarach. Sprężyny mogą być bowiem miękkie lub twarde, a także długie lub krótkie, co umożliwia ich dopasowanie do charakterystyki danego modelu auta. Parametry drutu, ilość zwojów oraz ich zagęszczenie wpływają bezpośrednio na pracę sprężyny.
Niemniej jednak mimo różnych właściwości poszczególnych sprężyn, konstrukcja pozostaje na tyle banalna, iż można je uznać właściwie za bezobsługowe, gdyż między zwojami nie dochodzi do tarcia, które mogłoby obniżyć ich trwałość. Właśnie dzięki tym cechom producenci aut tak często sięgają po układy zawieszenia oparte na sprężynach, ich użycie bowiem nie komplikuje nadmiernie konstrukcji zawieszenia, co jest ukłonem przede wszystkim w stronę klientów. Zważywszy na prostą budowę sprężyn, ich cena także nie jest wygórowana, dlatego w przypadku uszkodzenia nie drenują portfela użytkownika. Należy jednak pamiętać, iż mimo tak prostej konstrukcji i prostoty działania, na sprężynach z czasem prawdopodobnie pojawią się jednak pewne uszczerbki.
Zużycie lub pęknięcie sprężyny
Wraz z upływem lat i pokonywanymi kilometrami, dosłownie wszystkie podzespoły auta starzeją się, sprężyny zawieszenia także. Uszkodzeniem najczęściej dotyczącym sprężyn jest ich pękanie. Z problemem tym boryka się stosunkowo wielu użytkowników samochodów, choć nie zawsze zdają sobie oni z tego sprawę. Do pęknięcie sprężyny dochodzi zazwyczaj na ostatnim zwoju, co nie odbija się wyraźnie na prowadzeniu pojazdu. Bystre oko może jednak spostrzec zmniejszony prześwit między karoserią a nawierzchnią, choć warto podkreślić, że jest to bardzo trudne. Inne sygnały ostrzegawcze wskazujące na pękniecie sprężyny, to: stukanie podczas przyspieszania, hamowania i dynamicznego pokonywania łuków.
Sprężyny zawieszenia zazwyczaj pękają pojedynczo, choć po dłuższym okresie poruszania się z takim defektem, okazać się może, iż awarii uległ obie sztuki. Jednak nawet w przypadku pęknięcia tylko jednej sprężyny, sugeruje się wymianę parami na osi, analogicznie jak w przypadku amortyzatorów. Najczęściej sprężyny pękają z dwóch powodów – pierwszy to nadmierne obciążenie auta, a drugi – korozja.
Komentarze