Miernik lakieru to narzędzie, pozwalające na dokonanie pomiaru grubości nałożonej warstwy lakieru. Doskonale nadaje się do sprawdzenia, czy używany samochód nie był przypadkiem powtórnie malowany lub szpachlowany. Urządzenie pomiarowe zastosować można na podłożu zarówno stalowym, jak i aluminiowym. W jaki sposób należy korzystać z grubościomierza?
Technika pomiaru
Za pomocą miernika grubości lakieru zmierzyć można dowolną warstwę niemetaliczną, nałożoną na podłoże metaliczne. W rzeczywistości grubościomierze mierzą odległość, jaka występuje od powierzchni metalowej do powierzchni czujnika. Narzędzia te wyposażane są w specjalny element pomiarowy, który umieszczany jest na obudowie urządzenia lub przewodzie. Celem dokonania pomiaru, należy prostopadle, z lekkim dociskiem przyłożyć do badanej powierzchni sondę pomiarową. Wynik pomiaru prezentowany jest na wyświetlaczu w ciągu niecałej sekundy. Badanie grubości należy przeprowadzać na oczyszczonej powierzchni lakieru – wynika to z faktu, że wszelkie zabrudzenia powierzchni odnotowywane są przez miernik razem z grubością lakieru i również zaliczane do wyniku.
Prawidłowy pomiar grubości lakieru
Aby prawidłowo przeprowadzić ocenę grubości lakieru, należy rozpocząć pomiar od dachu samochodu, a następnie kilkukrotnie powtórzyć badanie na poszczególnych elementach auta. Z reguły im więcej dokonanych pomiarów, tym lepiej. Elementy pomiarowe produkowane są z delikatnych tworzyw sztucznych, dzięki czemu grubościomierze to urządzenia całkowicie bezpieczne dla lakieru Warstwa oryginalnej powłoki powinna mieścić się w przedziale 80 – 180 mikrometrów, z maksymalnym odchyleniem do 40 proc. w różnych miejscach auta. Jeżeli uzyskane wartości są dwukrotnie wyższe i wynoszą do 400 mikrometrów, samochód pokryty został drugą warstwą lakieru. W przypadku wyników jeszcze wyższych, pojazd najprawdopodobniej poddany był szpachlowaniu.
Grubościomierze a wyniki pomiarów
Jeżeli wartości uzyskane podczas badania nie dają stuprocentowej pewności co do stanu auta, można spróbować ocenić symetryczność malowania – prawa strona powinna być równa lewej stronie. Samochód można też porównać z drugim modelem, z tego samego rocznika. Jeżeli wyniki pomiarów wykraczają poza normę, nieuczciwy sprzedawca może zasugerować, że grubościomierz jest uszkodzony. Prawidłowość pracy urządzenia sprawdzić można np. za pomocą płytki kalibracyjnej o grubości 200 mikrometrów. Większość nowoczesnych mierników da się też skalibrować ręcznie, co pozwala na szybkie skorygowanie ewentualnych błędów.
Grubościomierze w sklepie narzędziowym narzedziowy24.eu:
https://narzedziowy24.eu/Grubosciomierze-c598
Komentarze