Nierówne lub zbyt wysokie obroty silnika na biegu jałowym mogą sygnalizować awarię w pojeździe oraz nastręczać różnych problemów podczas eksploatacji. Ze względu na problematyczną diagnostykę, takie sytuacje wymagają na ogół wizyty u dobrego mechanika.
Praca na biegu jałowym, czyli tzw. wolne obroty silnika, powinny charakteryzować się równomiernością i niskimi zakresami. Prawidłowo realizowana przez silnik praca bez obciążenia jest lekka, nieprzerwana i pozbawiona wahań.
Praca bez obciążenia
Bieg jałowy to stan, w którym silnik pracuje na najniższej prędkości obrotowej, a generowana przez niego moc jest zbyt niska, aby wprawić pojazd w ruch. Samochód pozostaje na biegu jałowym, kiedy układ napędowy jest rozprzęglony, czyli gałka skrzyni biegów znajduje się w pozycji „luz”, a pedał gazu pozostaje niewciśnięty.
Wykonywana przez silnik praca bez obciążenia pozwala mu pokonać własne opory i wykorzystywana jest do zaopatrywania w prąd oraz zapewnienia właściwego ciśnienia roboczego urządzeniom w pojeździe. Podtrzymywana jest wtedy praca m.in. alternatora i pompy wody.
W obecnych pojazdach za właściwy dla biegu jałowego uważa się zakres od 650 do 850 obrotów na minutę.
Wolne obroty silnika – diagnozowanie usterek
Nierównej lub zbyt ciężkiej pracy silnika na wolnych obrotach mogą towarzyszyć większe drgania w trakcie postoju auta, szarpnięcia w trakcie jazdy, czy nierówne wskazania obrotomierza. Znalezienie powodów jest trudne ze względu na ilość możliwych przyczyn takiej sytuacji.
Komentarze