10 października 2024

Nierówne lub zbyt wysokie obroty silnika na biegu jałowym mogą sygnalizować awarię w pojeździe oraz nastręczać różnych problemów podczas eksploatacji. Ze względu na problematyczną diagnostykę, takie sytuacje wymagają na ogół wizyty u dobrego mechanika.

Praca na biegu jałowym, czyli tzw. wolne obroty silnika, powinny charakteryzować się równomiernością i niskimi zakresami. Prawidłowo realizowana przez silnik praca bez obciążenia jest lekka, nieprzerwana i pozbawiona wahań.

Praca bez obciążenia

Bieg jałowy to stan, w którym silnik pracuje na najniższej prędkości obrotowej, a generowana przez niego moc jest zbyt niska, aby wprawić pojazd w ruch. Samochód pozostaje na biegu jałowym, kiedy układ napędowy jest rozprzęglony, czyli gałka skrzyni biegów znajduje się w pozycji „luz”, a pedał gazu pozostaje niewciśnięty.

Wykonywana przez silnik praca bez obciążenia pozwala mu pokonać własne opory i wykorzystywana jest do zaopatrywania w prąd oraz zapewnienia właściwego ciśnienia roboczego urządzeniom w pojeździe. Podtrzymywana jest wtedy praca m.in. alternatora i pompy wody.

W obecnych pojazdach za właściwy dla biegu jałowego uważa się zakres od 650 do 850 obrotów na minutę.

Wolne obroty silnika – diagnozowanie usterek

Nierównej lub zbyt ciężkiej pracy silnika na wolnych obrotach mogą towarzyszyć większe drgania w trakcie postoju auta, szarpnięcia w trakcie jazdy, czy nierówne wskazania obrotomierza. Znalezienie powodów jest trudne ze względu na ilość możliwych przyczyn takiej sytuacji.

Show Full Content

Komentarze

Dodaj komentarz

Close

Następny wpis

Close

Pasy bezpieczeństwa dla psa są obowiązkowe?

1 grudnia 2018
Close