26 kwietnia 2024

Pompa paliwa odpowiada za prawidłowe dostarczanie paliwa do silnika ze zbiornika. Paliwo najpierw zostaje wtłoczone do wtryskiwaczy, które następnie dostarcza je do cylindrów jednostki. Istnieją dwa rodzaje pomp paliwa: umieszczone w zbiorniku paliwa, a także linowe. We współczesnych modelach samochodów najczęściej stosuje się te, umieszczane w zbiorniku paliwa, które charakteryzują się szeregiem zalet takich, jak np. zdecydowanie cichsza, praktycznie niesłyszalna praca.

Nowoczesne samochody nierzadko wyposażone są nawet w trzy pompy – wtryskową, wysokociśnieniową oraz niskociśnieniową, wysysającą paliwo ze zbiornika i dostarczającą je do układu. Pompa niskociśnieniowa najczęściej jest elektryczną pompą wirnikową, przez którą przepływa paliwo. Generalnie pompa paliwa jest trwała i niezbyt często dochodzi do sytuacji, w których należy ją wymienić. Jednak awarie pompy paliwa również się zdarzają, tak jak w przypadku wszystkich innych podzespołów samochodowych.

Popularne usterki pompy paliwa

Najczęściej spotykanymi przyczynami awarii pompy paliwa są rdza oraz zanieczyszczenia. Dlatego montując nową pompę paliwa, koniecznie należy się upewnić, iż zbiornik paliwa jest czysty oraz nie pojawiła się w nim korozja. Kolejną przyczyną uszkodzenia pompy paliwa znajdującej się wewnątrz zbiornika jest problem w zakresie połączenia elektrycznego, np. niewystarczająca wysokość napięcia podawanego do pompy, niedostateczne uziemienie lub obluzowanie połączenia.

pompa paliwa

Najczęściej spotykane objawy świadczące o awarii pompy paliwa to:

  • Brak możliwości odpalenia silnika,
  • Gaśnięcie jednostki w krótkim czasie po jej uruchomieniu
  • Niekomfortowa jazda samochodem – występuje m.in. szarpanie w trakcie przyspieszania, niepokojące dźwięki, szarpnięcia silnika, niska moc jednostki.

Naprawa pompy paliwa

Instalację nowej pompy paliwa należy poprzedzić dokładną diagnozą przyczyny awarii, ponieważ mogło dojść do niej również z innych przyczyn niż wymienione. Powodami niesprawności urządzenia mogą być np.: zanieczyszczenie filtra paliwa, zatkanie filtra siatkowego lub uszkodzenie wskaźnika paliwa. Ażeby uniknąć w przyszłości dalszych problemów z pompą i zbiornikiem paliwa, należy utrzymywać układ paliwowy i pompę w dobrym stanie – warto dbać o to, by samochód nie jeździł z prawie pustym zbiornikiem paliwa, a także by tankować wysokiej jakości paliwo. Warto okresowo sprawdzać stan filtru paliwa i w razie potrzeby wymieniać go na nowy, a także sprawdzać stan przewodów paliwowych oraz czystość zbiornika paliwa.

Show Full Content

Komentarze

Dodaj komentarz

Close

Następny wpis

Close

Oryginały są lepsze od zamienników?

23 maja 2018
Close